Dag 09: Monkey Jungle & Cocowalk

Zaterdag 26 mei: Key West – Miami

Wederom ging de wekker om half 9. Na een snelle douche liepen we naar het ontbijt. Wederom kwamen we Nederlanders tegen. Ditmaal andere als van de dag ervoor. Deze leek wat op Youp van ’t Hek, maar hij was het toch echt niet.

Na ontbijt liepen we weer naar onze hotelkamer. We pakten de koffers weer in en checkten uit. We liepen nog eenmaal een klein rondje over dit eiland van de Keys. Op het plattegrondje wat ik had stond ‘south beach’ en we besloten daar een kijkje te nemen. Helaas konden wij geen super mooi strand vinden. Alleen wat strand met wat zeewier. Ook was het nogal bewolkt weer waardoor we een iets wat droevige afsluiting hadden. We liepen nog een keer naar het Most Southern Point, maar voordat we daar aankwamen begon het wat te miezeren. We liepen dus weer snel naar de auto en besloten richting Miami te rijden. Monkey Jungle lag op de route dus besloten we daar een kijkje te gaan nemen.

We reden het eiland af over de lange saaie weg naar Miami. Hoe dichterbij we weer naar het vaste land reden, hoe mooier het weer werd. Op een gegeven moment reden we over een brug en zagen we dat aan de rechterkant van het vaste land waar we naar toe reden een erg mooi strand liggen. We besloten dit strand een bezoekje te nemen. Dit bleek een klein parkje te zijn, het Bahia Honda State Park We maakten wat foto’s, waaiden wat uit en we konden weer verder richting Miami.

Na een goed drie uur rijden kwamen we aan bij de Monkey Jungle. Het was inmiddels al half 3. We hoopten dat we niet te laat waren, want het zou om half 5 sluiten, maar toen we bij de kassa kwamen bleek dat we precies op tijd waren. Er waren namelijk vier presentaties welke een paar keer per dag gehouden werden. De laatste ronde voor de vier presentaties begon om kwart voor 3.

We liepen naar het punt waar de eerste presentatie gehouden werd, namelijk bij een Orang-Utan , van het vrouwelijk geslacht. Onderweg zagen hoe het concept van Monkey Jungle inhield: wij liepen in kooien en de aapjes waren vrij! Erg mooi gedaan! Door middel van apenvoer te kopen en ze in bakjes te doen, hesen de apen dit bakje op en smulden hier lekker van. Zo leuk om te zien.

Toen we bij de eerste presentatie aankwamen, moesten we nog even wachten. Na vijf minuten kwam er een medewerkster aangelopen en riep Miss Mei. Zo heette de Orang-Utan die redelijk weggedoken zat op de rots. Maar na een paar keer rammelen met het zakje eten kwam Mei te voorschijn. De presentatie was erg interessant en ook erg goed verteld door de medewerkster. Ze verzocht ons om mee te lopen naar het volgende punt waar ze haar presentatie hield bij een gorilla, maar ditmaal van het mannelijk geslacht. Deze gorilla leek wat chagrijnig, zeker toen de medewerkster zijn eten per ongeluk tegen zijn hoofd gooiden, maar hij bleek erg grappig te zijn.

Na deze presentatie hadden we een kwartier voordat de andere presentatie begon en liepen we wat rond in het vogelgedeelte. We liepen weer terug naar het gedeelte waar presentatie nummer 3 gehouden werd, maar we moesten nog even wachten. Wederom zaten wij hier in een kooi en kwamen er heel veel (echt heel veel) Spider Monkey aapjes snoepjes halen. De vele kinderen die er ook waren, vonden dit echt prachtig en bleven de aapjes maar voeren.

De medewerker kwam er aan (een andere als van de twee presentaties ervoor) en gaf de aapjes hun eten (groente) in de kooi. Er kwamen nu nog meer aapjes uit het bos gerend en kwamen wat groente halen. We zagen zelfs in het hok een kat. Een jongen vroeg aan de medewerker waarom er een kat bij de aapjes zat en de medewerker antwoordde dat deze kat er opeens was (zwerfkat) maar omdat ze er geen last van hadden, deze kat gewoon hun gang liet gaan.

Na deze presentatie liepen we naar het gedeelte waar de laatste presentatie werd gehouden. Ditmaal ging het over de Java apen en kregen ze papaja’s te eten. Na de presentatie was het alweer half 5 en liepen we naar de auto. Martijn en ik vonden beide deze zoo erg leuk. Niet al te groot, maar wel erg goed gedaan. Erg leuk als tussendoortje als je een keer iets anders wilt doen dan Miami. Het ligt tenslotte vrijwel tegen Miami aan.

Binnen een kwartier reden we Miami binnen en wederom een kwartier later kwamen we bij ons hotel aan. Dit hotel lag in de wijk Coconut Grove, recht tegenover de Cocowalk. Het hotel zag er enorm sjiek en groot uit. Het hotel had een parkeergarage op basis van Valet Parking, maar dit kosten 19 dollar per dag. Naast het hotel was ook algemene parkeergarage waar je voor 5 dollar per keer kon parkeren. We parkeerden dus, zo Hollands als we zijn, op de parkeerplaats naast het hotel. We checkten in en hadden een kamer op de 15de verdieping. Wat een uitzicht, recht op de Cocowalk! De kamer zelf was niet erg groot, maar dat kwam waarschijnlijk omdat het bed zo enorm groot was!

We hadden inmiddels honger gekregen en liepen naar de Cocowalk. Dit oogde erg gezellig. Eerst maar een rondje om te kijken wat er allemaal te zien was. Op de begane grond waren voornamelijk winkels te bezoeken, maar ook een restaurant. Op de eerste verdieping waren een paar cafés waaronder een ‘Coyote Ugly Saloon’. Hier was nog niet veel te bleven. We liepen naar de tweede verdieping. Hier was een bios (AMC bioscoop), een Argentijns restaurant en Hooters. Martijn wilde erg graag bij Hooters eten en we bestudeerden de menukaart. We kwamen tot de conclusie dat hier eigenlijk alleen maar wat hapjes te verkrijgen waren en liepen weer terug naar het Argentijns restaurant. Hier zag het menu er erg prima uit.

We mochten een tafel uitkiezen en kozen er eentje bij het raam, zodat we konden genieten van de muziek welke buiten gespeeld werd door een klein bandje. We namen beide een steak en een fles rode wijn. Dit smaakten ons prima en na het eten bekeken we het aanbod films welke de bioscoop vertoonde. Shrek 3 was net uit en we besloten om hier heen te gaan. We kochten twee kaartjes en mochten vrijwel direct naar binnen. De zaal was nog zo goed als leeg, maar hier kwam al snel verandering in. Op het scherm waren allemaal voorstukjes te zien en na een half uur begon de film, zonder pauze! De film was erg leuk en ik kon het prima volgen (met m’n matige Engels).

Na de film was het inmiddels iets over 11 en we hoorden behoorlijk wat lawaai vanuit de Coyote Ugly Saloon komen. Toen we hier een kijkje gingen nemen zagen we twee dames op de bar staan. Ze gaven een redelijke show weg. Een medewerkster van de bar vroeg of we wat te drinken wilden hebben en wij bestelden twee cola light. Ze keek ons enorm verbaast aan. “oké, en wat wil je erin?” Ehm, gewoon een cola. Ze keek nog verbaasder en vroeg of we er echt geen alcohol in wilden. Nee dat hoefde niet. Ze snapte er niets van, maar goed ze ging op weg om twee cola’tjes light te halen. Toen ze terug kwam, keek ze ons wederom verbaast aan en vertelde ze dat dit eigenlijk niet gebruikelijk is bij een bezoek aan deze saloon. De meeste mensen kwamen toch om te zuipen hier en van de dames te genieten. Maar omdat wij ons, in onze korte broekjes, nogal toeristisch voelden, wilden we liever terug naar het hotel.

Eenmaal terug in onze kamer checkten we onze mail en vielen daarna heerlijk in slaap in ons heerlijk breed bed!