Dag 11: Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad Train

Zondag 9 juni: Durango (CO)

Wederom staan we vandaag vroeg op. Onze trein naar Silverton vertrekt om 8.00 uur. Bij het ontbijt is het redelijk rustig. Ook de dame die het ontbijt verzorgt hier is ontzettend vriendelijk. In feite is het maar een simpel motel, maar het personeel is echt erg prettig. Ze doen in ieder geval goed hun best om je welkom te voelen en dat wordt erg gewaardeerd.

20190609_065727

Eenmaal terug op de kamer pakken we onze spullen en zitten we om kwart over 7 in de auto. Het historisch centrum ligt op een goed vijf minuten rijden, maar de parkeerplaats voor treingasten is even zoeken. We zien een bordje waar we rechts af moeten, maar dan komen we uit bij de drive-thru van de Mac Donalds. Dat kan niet goed zijn. Dan zien we dat we eigenlijk vóór het bordje al naar rechts hadden gemoeten. Even omdraaien en klaar, we staan in de rij om te mogen parkeren. We betalen 8 dollar en als we geparkeerd staan lopen we naar het station. Onze trein staat al klaar. En die ziet er echt top uit!

20190609_073728

We lopen het winkeltje nog even in en dan staan we buiten te wachten tot we mogen boarden. Kwart voor 8 stappen we in onze Open Gondola. Blijkbaar is het niet uitverkocht, want van de 40 plaatsen die er zijn, zitten we maar met zijn 18-en in deze wagon. Om exact 8 uur wordt ‘All Aboard’ geroepen, de stoomtrein fluit wat en dan rijden we weg. Gaaf man! En hij blijft maar fluiten. Ook handig, voor de mensen die in Durango wonen. Heb je geen eigen wekker meer nodig.

20190609_075458

Daarna verlaten we Durango en rijden we langs de Animas River. Wauw! Inmiddels zijn er ook gasten uit de andere gondels bij ons in de open gondel gekomen. Je mag namelijk vrij rondlopen, maar ze mogen niet je plaats innemen. Aangezien onze wagon toch niet volledig vol is, mag men gewoon op een lege plek gaan zitten of staan. Na een minuut of 20 opent de catering in de gondel achter ons en kopen we een souvenir kaart en een souvenir beker. Deze laatste mag je de gehele treinreis, zowel heen als terug, onbeperkt vullen met koffie, thee of frisdrank. Kosten van deze beker is 9 dollar. Oh, dat moet er wel ‘uit te zuipen’ zijn Winking smile Zeker omdat hij behoorlijk groot is en we dus samen gebruik maken van één beker. Heerlijk Hollands. We beginnen met wat koffie. Beetje jammer dat het in zo’n thermosmok ontzettend lang heet blijft. Ach, doen we er lekker lang mee.

20190609_083810

Wij zitten aan de rechterkant en dat is de beste kant voor de heenreis. Je komt op die manier vaker langs de afgrond en water dan de andere kant. Op de terugweg heeft de linkerkant dit uitzicht. Aan de linkerkant zijn ook een stel meiden van, wat lijkt op, Amish afkomst. Ineens roepen ze ‘a bear, a bear’. Nou zeg, was de linkerkant dus tóch beter Winking smile Al moet ik eerlijk zeggen dat ik me helemaal niet gerealiseerd had dat blijkbaar hier ook beren voorkomen. Maar natuur blijft natuur natuurlijk. Helaas heb ik deze dus gemist. Ach, we hebben al vaak genoeg beren gezien tijdens onze Amerika vakanties.

Als we bij Rockwood komen, maken we een stop. Er stappen nog wat mensen in. Ook in onze gondel. Gezellig. We rijden weer verder en het uitzicht wordt alleen maar mooier en mooier. We komen nu ook in de bergen en dat is gewoon echt te prachtig. We genieten enorm. De meeste tijd hangen we buiten onze gondel.

20190609_092259

20190609_102925

20190609_105217

20190609_104421

20190609_104444

20190609_110212

20190609_114758

Dan maken we weer een stop. Ditmaal om water bij te tanken. Het is echt prachtig rijden. Ik denk dat wij een nieuwe hobby hebben gevonden: historische scenic treinreizen maken. We stoppen onderweg nog een paar keer en rond 12 uur rijden we Silverton binnen.

20190609_115820

20190609_120520

De terugreis zal om 13.45 uur vertrekken en we worden verzocht om 13.35 uur weer in de trein te zijn. Zo’n anderhalf uur Silverton tijd dus. Genoeg tijd om even te lunchen. We stappen uit en lopen dan naar Golden Block Brewery in de Greene Street. Silverton is niet zo groot, dus we zijn er met een zucht. We bestellen beide een Golden Bock en nemen daarbij Pesto Cheese Breadsticks bij. Het lijkt eerder op een halve pizza dan op breadsticks, maar het smaakt voortreffelijk. Dan zien we ineens op de schermen bij de bar dat Formule 1 aan staat.

20190609_122631

Ohja, de grote prijs van Canada is vandaag! Max zou van plek 9 starten, maar zien dat hij inmiddels al op plek 8 staat en dat in ronde 7. Net pas begonnen dus. We verplaatsen onze biertjes en eten naar de bar en genieten nu driedubbel: bier, lekker eten én formule 1. Hierdoor zullen we de rest van Silverton niet zien, maarja… soms moet je prioriteiten stellen he?

20190609_122531

Als ons bier op is, hebben we nog een half uur. Ach, tweede ronde dan maar? En we bestellen een Irish Red. We zien op de muur een briefje hangen met ‘onder de 50? Bereid je dan voor op je ID te laten zien’. Ehm,.. naar onze ID’s zijn niet gevraagd. Zien we er dan zó uit oud? Naja zeg!

20190609_125101

Dan is het 13.25 uur. Tijd om te betalen en terug naar de trein te gaan. Maar ik wil eigenlijk nog niet. Bij de Formule 1 zijn ze momenteel bij ronde 58 van de 70. We zien nog net dat Vettel 5 seconde straf krijgt voor een ‘gevaarlijke manoeuvre’ tegen Hamilton en dat Max inmiddels op plek 5 rijdt. Aan de secondes te zien zal dat ook zo wel blijven.

20190609_123952

We stappen weer op de trein en niet veel later vertrekt hij.

20190609_133245

20190609_120304

Het eerste uur is aan de onze kant erg mooi, maar daarna veranderd het weer en heeft de andere kant het mooiste uitzicht.

Ik loop wat op-en-neer tussen de linker en rechter kant. Uiteindelijk blijven we staan in het midden. Aan onze kant schijnt de zon nu zó fel, dat je bijna levend verbrand. Het is echt té warm. Ook op de terugweg stoppen we een paar keer en dan rijden we rond half 6 Durango weer in. Oh man, wat was dit een gave treinrit! Echt een aanrader! Ook al zit je bijna 4 uur enkele reis in de trein. Je verveelt je geen moment. Het uitzicht blijft gewoon prachtig. Alhoewel op de terugweg onze biertjes wel érg zijn best deed om te werken. En dat in combinatie met de warmte, maakt het wel moeilijk om de ogen open te houden. Maar ik wil niets missen van het uitzicht en dat is even vechten.

Als we in Durango uitgestapt zijn, kopen we een T-shirt voor mij en daarna lopen we nog wat rond om te kijken waar we vandaag gaan eten. The Balcony Bar lijkt ons wel wat. Maar eerst rijden we weer even terug naar onze motelkamer om op te frissen. Doordat we in een open gondel zaten, zijn er roetdeeltjes op het gezicht gekomen. Het voelt in ieder geval erg vies. Ook mijn haar is echt té erg. Eenmaal terug op de kamer laad ik mijn smartphone ook weer even bij. Door de vele foto’s en filmpjes die ik vandaag gemaakt heb, is mijn accu vrijwel helemaal leeg getrokken. Martijn zoekt inmiddels wat foto’s uit. Dat blijkt nogal een opgave, want echt… onze smartphones en camera heeft overuren gedraaid. Té veel mooie foto’s!

Rond kwart voor 8 rijden we weer terug naar het Historisch centrum en parkeren de auto weer waar we hem vanochtend ook hebben geparkeerd. Inmiddels is dit gratis parkeren geworden. Wel met een kanttekening, aangezien het terrein officieel alleen tijdens de treinuren gebruikt mag worden. Maarja, je kunt er gewoon zo op- en afrijden. We lopen naar Balcony Bar. Er is ook livemuziek aanwezig. Gezellig! Balcony Bar heeft eigenlijk alleen wat barfood (zoals burgers, fish & chips, salades en voorgerechten), maar dat vinden we voor nu eigenlijk wel oké. We bestellen beide de Catfish Basket (Fish and Chips dus) en wat fris. We zagen ook O’Douls (alcoholvrij bier) op de kaart staan, maar dat blijken ze vandaag niet te hebben. Dan maar gewoon fris dus. Alcohol hebben we vandaag al genoeg gehad (zegt ze, terwijl ze met een Lime-a-Rita on the side dit verslag zit te tikken). Martijn kiest voor frietjes als bijgerecht en ik voor tater tots. Geen idee wat het is, maar als het voor mijn neus staat, blijken dit een soort mini aardappelkroketjes te zijn. Of eigenlijk zijn het hashbrowns met een korstje eromheen. Erg lekker. De vis trouwens ook.

20190609_200208

Na het eten lopen we nog een rondje door het centrum. De meeste winkels zijn al dicht. Wel zijn de restaurants nog open, maarja… we hebben al gegeten. Het lijkt ons, als er meer reuring in het centrum zou zijn, een erg gezellig stadje. Maar nu is het vooral erg rustig. Eenmaal terug op de kamer douchen we al onze roet eraf. Morgen wederom een behoorlijke rijdag met veel tussenstops. Dus,… wederom op tijd op!

Aantal gereden mijlen: 8 (13 km)