Dag 17: Reisdag naar Toronto

Maandag 12 juni: Erie (PA) – Markham (Canada)

Volgens Streets and Trips was het drie uurtjes rijden van Erie naar Toronto en aangezien we niet veel op de planning hadden staan, stond de wekker op kwart voor 9. Het ontbijt zou zijn tot 10 uur. Martijn had eindelijk weer goed geslapen en om half 10 zaten we beneden aan het ontbijt. Op zich stelde het niet echt iets voor. We aten ieder een bagel met jam en smeerkaas. Toen we weer terug in onze hotelkamer waren, deden we rustig aan. Nog even wat internetten en we pakten onze koffers in. Om 11 uur zaten we op de I-90 richting Canada. Na anderhalf uur rijden namen we een plaspauze en zagen we een Mac Donalds en een Denny’s. We hadden ondertussen al wel weer wat honger gekregen en omdat we de Denny’s nog niet kenden, aten we hier beide een sandwich. Alleen deze waren ongelooflijk groot. Het was in principe gewoon een stuk vlees en daarom heen zat een broodje. We aten ieder iets meer als de helft op en zaten toen echt super vol. Toen we naar de auto liepen, zagen we couponboekjes voor Toronto en Niagara Falls. Het boekje bevatte maar twee hotels bij Toronto. Als eerste typten we een Howard Johnson hotel in onze Tom Tom en hij gaf aan dat het nèt geen twee uur rijden was. Dit hotel was gevestigd in Markham, iets boven het centrum van Toronto. We vervolgden de weg weer richting Canada. Als snel bereikten we Buffalo en daar gingen we de grens over van Amerika naar Canada. Bij het eerste hokje werd gevraagd hoelang we van plan waren om te blijven, of we daarna weer terugkeerde naar de USA en wat onze verdere bestemmingen waren. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en toen we aangaven dat we Hollanders waren, vroeg hij of we de voetbalwedstrijd van gisteren hadden gezien. Helaas, deze hadden we niet gezien. We zaten op dat moment in Geauga Lake. Ik had al wel gelezen op nu.nl dat het Nederlands Elftal gewonnen had, dus ach.. We moesten naar een huisje aan de rechterkant. Daar was de Customs. Hier kregen we wederom vragen als hoelang we in Canada bleven en wat we daarna gingen doen. Toen stempelde hij onze paspoorten (jeuh, weer een stempel erbij in ons paspoort!). We reden weer verder en betaalden de 2,50 dollar aan tol en we waren op Canadees grondgebied.

We vervolgden onze weg naar Toronto en na een goed twee uur rijden zagen we de CN toren in de verte verschijnen. De snelweg (nummer 2) liep via de zuidrand van Toronto weer naar het Noorden aan de oostkant van Toronto. Via deze snelweg kwamen we behoorlijk dichtbij de CN Toren. Onderweg hadden we een beetje last van file, maar kwamen uiteindelijk om kwart voor 5 aan bij het Howard Johnson hotel.

We liepen naar binnen en de mevrouw achter de balie vertelde ons dat een kamer 109 Canadese Dollars kosten. We hadden een bonnetje voor 79 Canadese Dollars/72 Amerikaanse Dollars en deze nam ze ook aan. We wilden dit keer cash betalen en vroegen of ze ook Amerikaanse Dollars aannam. Dit deed ze wel, maar dan kregen we wel Canadees wisselgeld ervoor terug. Na veel goochelen met de koers en tax, kwamen we uiteindelijk uit op 83 Amerikaanse Dollar en met weer omrekenen kregen we maar liefst 21 Canadese centen er voor terug. We vroegen of er toevallig ook een wasmachine aanwezig was. Deze was er wel, maar was kapot. De drogers deden het wel.

We besloten om in ieder geval een deel van ons wasgoed met de hand te gaan wassen. We vulden het bad met heet water en gooiden onze oploscapsules in het bad. Lekker primitief allemaal, maar wel erg gezellig: met z’n tweetjes de was doen! Nadat we de was uitgespoeld hadden, liepen we naar de wasdrogers. Dit zou een uurtje duren. Omdat er ook een restaurant in het hotel aanwezig was, besloten we dit uurtje te benutten met het diner. Martijn nam een combomaaltijd (groot stuk kip en wat ribbetjes) en ik nam een varkenssteak. Beide namen we ook een lekker glaasje rode wijn. We hoefden tenslotte niet meer te rijden he. Het eten smaakte prima, alleen wel erg veel. We namen dan ook geen toetje, maar wel een cappuccino. De koffie smaakte in ieder geval lekker sterk, maar het schuim ontbrak helaas. Toen we het restaurant uitliepen waren we precies een uur verder en liepen we weer terug naar de wasdrogers. De was was goed droog en eenmaal weer terug op onze hotelkamer keken we nog wat TV. We vielen midden in de serie 24 (seizoen 3 als ik het goed heb). Dit seizoen kenden we uiteraard al, maar ook deze herhaling bleef spannend. Na ‘24’ kwam er een special omtrent de film ‘Superman Returns’. Deze film komt binnenkort uit en de special begon vanaf de allereerste film van Superman (met Christian Reeve). Een hele leuke en interessante special. Daarna kwam er een programma over de wedstrijd ‘Rock, paper, scissors’ in Las Vegas. Dat ze hier ook al een wedstrijd van maakten?! Dit duurde ongeveer een uurtje en toen gingen we heerlijk slapen.