Dag 04: Crater Lake NP & Rogue-Umpqua Scenic Byway

Maandag 3 juni: Anderson (CA) – Roseburg (OR)

De eerste ochtend dat er geen ontbijt inbegrepen is bij de kamer. Dat geeft ons mogelijkheden om eens buiten de deur te gaan ontbijten. Maar we hebben ook het plan gevat om snel even naar de Walmart te gaan, om te kijken of ze wellicht bij deze vestiging een koelbox naar onze wens hebben. Aangezien we een lange reis voor de boeg hebben naar Crater Lake, is het wellicht handig om gewoon bij het hotel te eten.

Het betreft dit keer geen ontbijtbuffet, maar een a la cart ontbijt. Martijn bestelt twee gebakken eieren (Sunny-side-up), bacon en twee pannenkoekjes (laat de ‘jes’ maar weg). Ik laat het bij een bagel met creamcheese en wat vers fruit. Het smaakt prima! Dan gaan we op weg naar de Walmart en ja, daar hebben ze een koelbox voor ons! Snel afrekenen en we gaan op weg naar Crater Lake National Park. Alleen de East-Rim is gesloten, dus kunnen we hem via de West-Rim rijden.

De Tom Tom geeft een reistijd van 4 uur aan. Pfoe, dat wordt even pittig doorrijden. Het eerste stuk rij ik, maar in het plaatsje Williams ruilen we van plek. We merken dat we een sanitaire stop nodig hebben en lopen een plaatselijke winkel binnen, maar helaas geen toilet te bekennen. Wel kopen we hier een yoghurtje, gewoon voor even tussendoor. Lekker!

Iets verderop zien we een restaurant. Wellicht dat we daar even naar het toilet kunnen. En dat lukt gelukkig.

Niet veel later rijden we de staat California uit en Oregon in. Helaas was het welkomstbord verstopt achter een heuvel, dus waren we er al voorbij voordat we er erg in hadden. Geen foto dus daarvan L Niet veel later komen we uit bij het Visitor Center van Oregon. We besluiten om hier ook even een stop te maken. Daar halen we een paar hotelcouponboekjes. We zijn tenslotte voor Newport nog op zoek naar een hotel. We vervolgen onze weg over Highway 97 en dan rijden we de Highway 62 op.

Aan deze weg ligt de ingang van Crater Lake. Door alle stops tussendoor hebben we wel wat vertraging opgelopen, maar om half 3 rijden we dan toch eindelijk het park binnen. Aangezien we deze vakantie nog een paar Nationale Parken zullen bezoeken, is het voor ons voordeliger om de America the Beautiful Parkpas te kopen voor 80 dollar. Dan mogen we gedurende het jaar naar alle Nationale Parken van Amerika.

Onze eerste stop is bij Rim Village en wat voor één. We worden meteen geconfronteerd met het prachtige uitzicht op het meer. Vooral de weerspiegeling van de bergen in het water is echt prachtig! We lopen een stukje verder om net een ander beeld op het meertje te krijgen. Maar daarvoor moeten we wel over wat sneeuw lopen. Grappig, het is 17 graden en we lopen gewoon nog over sneeuw. Dit voelt wel erg koud aan de voetjes. Zowel Martijn als ik hebben open schoenen aan. Brrr…

De volgende stop is bij Discovery Point en wederom prachtige vergezichten. Dat water is zo ontzettend mooi blauw! En die bergen op de achtergrond, wauw… prachtig! Vervolgens stoppen we ook nog bij Watchman Overlook en North Junction. Inmiddels is het buiten naar een graad of 15 gedaald. Nog steeds niet echt koud dus. We verlaten het park via de Noordzijde rond 4 uur. En rijden dan via de highway 138 de Rogue-Umpqua Scenic Byway op. Langs deze weg stromen allerlei verschillende watervallen en uitkijkpunten. Als eerste stoppen we bij Diamond Lake Viewpoint. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op Diamond Lake, maar haalt het bij lange na niet bij Crater Lake.

Dan stoppen we bij de eerst waterval: Clearwater Falls. Hij is echt werkelijk prachtig! De tweede waterval is Whitehorse Falls. Niet zo mooi als de eerste, maar toch zeker de moeite. Dan stoppen we bij Watson Falls. Helaas moeten we voor deze waterval een stukje lopen. Het blijkt alleen langer lopen dat we hadden gedacht, maar uiteindelijk is het wel de moeite waard. Wat is hij hoog!

Na Watson Falls willen we naar Toketee Falls, maar deze blijkt moeilijker gevonden dan gedacht. We rijden ook een paar keer verkeerd en als we hem dan echt niet gevonden krijgen, besluiten we om toch maar weer door te rijden. Dan zien we ineens de Old Man Rock Photo Point. Vanaf hier is een aparte rotsformatie te zien. Het is me alleen een raadsel waarom het ‘Old Man Rock’ heet, bedoel… als je hem nog zo goed overeind krijgt, dan ben je toch nog niet oud?

Onze vierde en laatste waterval is de Susan Creek Fall. Wederom moeten we een stukje lopen (0,8 mijl = 1,3 km), maar ook deze is prachtig! Dan rijden we snel verder naar Roseburg. Het is inmiddels half 8 en onze magen beginnen behoorlijk te knorren. Fijn dat het nog zo lang licht blijft hier, want we zouden er toch niet aan moeten denken om hier in het donker te moeten rijden. Zoveel bochten, prachtige natuur en geen lantaarnpalen.

Iets voor 8-en zijn we bij ons hotel voor de nacht: Best Western Garden Villa Inn. We krijgen kamer 267 toegewezen. Op de eerste verdieping dus. We zijn eigenlijk wel een beetje droevig bij het zien van de kamer. Hij is klein!

Ook verbazen we ons dat dit hotel tot de 3* behoort. Het hebben van een lift is bijvoorbeeld één ster. Maar dat heeft deze Best Western niet. We zijn dan ook erg benieuwd hoe ze aan drie sterren komen. Het is gewoon een Motel en geen Hotel! Lichtelijk teleurgesteld installeren we onze koffers en gaan dan op zoek naar eten. We zien dat er in de buurt een Applebees zit. Daar hebben ze vast wel een lekker steak voor ons.

Omdat we vandaag best veel gewandeld hebben, trakteren we onszelf op een voorgerechtje om te delen, een portie Ultimate Trios met Mozzerella Sticks, Steak Quesadilla’s en Brew Pub Pretzels met Beer Cheese Dip. Erg lekker. Dan bestellen we ook nog een hoofdgerecht. Martijn gaat voor de entrecote met geroosterde knoflook en ik de entrecote met knoflook en gekruide garnalen. Het smaakt heerlijk. Een toetje a la cocktail zou er nog wel ingaan, maar we zijn eigenlijk behoorlijk moe. We willen naar het hotel (motel).

Morgen wederom een druk dagje. Dan gaan we de kust van Oregon verkennen. We beginnen bij Bandon en eindigen dan in Newport. Maar daarvoor zullen we nog wel even een hotel voor moeten scoren…

Aantal gereden mijlen: 329 (529 km)
Weertype: zonnig, verschillende temperaturen. Van 15 tot 21 graden.