Dag 00: De dag voor vertrek

Dinsdag 4 september: Den Bosch – Schiphol

Het lijkt traditie te worden voor ons: de dag voor vertrek alvast naar Schiphol, zodat we een dag later goed uitgerust op pad kunnen. En nog een bijkomend voordeel: de vakantie begint een dag eerder!

Het enige nadeel van op vakantie gaan, is dat we ook weer afscheid moeten nemen van onze poezenkindjes. Gelukkig hebben we daar al járen een vast adres voor en mogen ze logeren bij ‘tante Miranda’ van kattenpension Tommie in Velddriel. Iets na half 1 nemen we afscheid van onze Tibbe en Lizzie. Dag schatjes, tot over een dag of 12!

Eenmaal thuis pakken we de laatste dingen in de koffer en checken we nog wat dingen op internet. De planning is om met de bus van 14.39 uur mee te gaan, zodat we rond 15.00 uur op het station zijn. We hebben namelijk met mijn ouders afgesproken om met de trein van 15.08 uur naar Schiphol te gaan. Zij parkeren de auto in Best en komen dan met de sprinter naar Den Bosch. Maar het idee ontstaat om gewoon wat eerder met de bus die kant op te gaan, zodat we ruim de tijd hebben om rustig nog wat te eten te halen op het station. De spullen zijn tenslotte ingepakt en thuis zit je ook maar wat te wachten achter de computer.

We lopen naar de bushalte voor ons appartement en met de koffers gaan we gezellig helemaal achter in de bus zitten. Iets na half 3 arriveren we op het station. Mijn ouders kennende zullen zij er eigenlijk ook al wel zijn. Maar voordat we naar het perron gaan, lopen we de AH nog even naar binnen en een goed vijf minuten later lopen we met ons net gekochte wrap en water naar perron 3. En ja hoor, daar zie ik mijn ouders al staan. Ze staan bij de Kiosk en mijn vader staat in de rij voor een kop koffie. De trein naar Schiphol rijdt nét weg. Maar dat geeft niet, dat was tenslotte al ingecalculeerd. Wij willen de trein van 15.08 uur.

We gaan op een bankje zitten en kletsen wat. Een half uur later stappen we in de intercity naar Schiphol. Het is vrij druk en stallen de koffers in het portaaltje. Martijn en ik besluiten om gewoon in dit tussenportaaltje te blijven en mijn ouders kunnen nog net een plaatsje gevonden krijgen in het onderste gedeelte van deze dubbeldekker. Blijft toch bijzonder, in de trein naar Schiphol heb je bijna nergens de mogelijkheid om je koffers goed kwijt te kunnen.

Als we op Schiphol zijn gearriveerd, lopen we naar buiten. Naar de plek waar de hotelshuttles zich verzamelen. Er staan behoorlijk grote bussen. Van der Valk, Ibis, Grand Plaza… Maar nog geen NH bus. Gelukkig is het buiten heerlijk weer, dus wachten is niet zo erg. Alleen de blaas van mijn moeder en die van mij denken daar anders over. Schiet op met dat busje!

Dan komt er een klein busje van NH Hotels aanrijden. Ja tuurlijk joh. Alle hotels hebben van die grote touringcar bussen en wij zo’n klein taxibusje. Acht man max kunnen erin. Maar we staan met z’n 12-en te trappelen om in te stappen. De groep van 5 mag erin en ook de groep van 2. De chauffeuse geeft ons een ‘priority’ kaartje en belooft ons dat er snel weer een busje komt. Met deze prio-kaartjes mogen wij dan in ieder geval als eerste instappen. Niet dat je straks weer ‘aan het vechten bent’ voor een plaatsje. Een goed tien minuten later komt er weer een NH busje voorrijden en we stappen in.

In nog geen tien minuten rijden komen we aan bij het NH hotel. We checken in en reserveren meteen de shuttle voor morgenochtend. We vliegen pas om 11.00 uur, dus echt heel vroeg hoeven we er niet te zijn, maar toch reserveren we voor 7.15 uur, zodat we heerlijk de tijd hebben op Schiphol om te kunnen ontbijten. Vakantie is relaxen, vakantie is rustig aan. Ja toch?

We krijgen kamernummers 2320 en 2322 toegewezen. Deze zijn op de eerste verdieping. Het is alleen wel even zoeken. We inspecteren de kamers en ze zijn helemaal goedgekeurd. Normaal gesproken slapen we eigenlijk altijd in het CitizenM hotel, maar daarvan waren de prijzen nu behoorlijk boven ons budget. En bij dit NH hotel krijg ik, als reisagent, agentenkorting. Tja, dan is die keuze snel gemaakt natuurlijk Maar wat ik zeg: kamer is helemaal prima! Lekker groot bed ook.

We besluiten om weer richting Schiphol te gaan om daar wat te eten. Normaal gesproken aten we altijd bij Dakota’s (dat is op het panoramaterras), maar deze zijn momenteel gesloten in verband met een verbouwing. Ach, genoeg ander eten te verkrijgen daar.

Met de shuttle zijn we in tien minuten weer op Schiphol. Als we naar binnenlopen, zien we Grand Café en besluiten daar een hapje te gaan eten. Oorspronkelijk had ik de planning om voor de pasta te gaan, maar als ik hoor dat zowel mijn beide ouders als Martijn voor de kipsaté gaan, blijf ik uiteraard niet achter; vier porties kipsaté graag!

Het smaakt prima en we beseffen ons: de vakantie is nu écht begonnen.

Na het eten lopen we nog een rondje langs wat winkels en het toetje nuttigen we bij Swirl’s Ice Cream. Vervolgens lopen we weer naar de opstapplaats van de hotelshuttles. We wachten een minuut of vijf en mogen dan alweer instappen. Eenmaal terug op de kamer besluiten Martijn en ik om nog naar de hotelbar te gaan. Laptop en tablet mee en onder een genot van een La Chouffé tik ik het verslag van deze ‘dag 00’.

Morgen steken we de oceaan over. Met een rechtstreekse vlucht komen we om 13.00 uur plaatselijke tijd aan. Dan is het hier in Nederland 20.00 uur. Planning is om eerst naar het hotel te rijden en daarna nog wat inkopen te doen bij de Walmart. Pas dán zijn we écht in Amerika!