Dag 08: Aquaventure Waterpark & The Lost Chambers Aquarium

Donderdag 16 februari: Dubai

Zoals gebruikelijk blijven we nog heel even liggen als de wekker om kwart voor acht gaat. We kleden ons aan, checken het internet en gaan dan ontbijten.

Na het ontbijt gaan we eerst nog even naar de hoogste verdieping. Hier heb je een zwembad op het dak. We fotograferen het uitzicht en gaan dan weer even terug naar de kamer voor de tandenpoets. We bekijken op internet hoe we het beste naar Aquaventure bij het Atlantis Hotel op Palm Jumeirah kunnen komen. We besluiten om met de metro naar Dubai Internet City te gaan en vanuit daar de taxi naar Atlantis te nemen. Je kunt vanaf de metro ook naar het begin van de palm lopen en daar de monorail pakken, maar lopen zien we nu nog niet zitten en de monorail kost tenslotte ook weer geld. Wellicht nemen we de monorail op de terugweg, maar nu willen we eigenlijk snel naar het waterpark.

Voordat we de metro nemen, lopen we eerst nog een stukje voor de Mall of the Emirates langs. Vanaf de andere kant van de weg heb je een mooi uitzicht op de skidome.

Daarna lopen we de mall binnen om zo de metro te pakken. Als we uiteindelijk bij Aquaventure aankomen, is het 11 uur. De taxirit heeft ons inclusief fooi 30 AED gekost.

Het is al behoorlijk druk bij de kassa en we wachten maar liefst een goed kwartier voordat we aan de beurt zijn. We kopen een combiticket met The Lost Chambers Aquarium. Deze zit ook gevestigd in het Atlantis hotel. Het waterpark is vandaag geopend tot 6 uur en het aquarium tot 10.

We kleden ons om en als Martijn onze spullen in het kluisje wil doen, blijkt er iets mis te zijn met het elektronische ‘horloge’. Blijkbaar was het kluisje nog niet geactiveerd. Na iets meer dan een kwartier is het geregeld en kunnen we dan eigenlijk het waterpark in, maar omdat het zo ontzettend druk is, zijn vrijwel alle bedjes al bezet. We moeten goed zoeken, maar dan eindelijk vinden we twee bedjes naast elkaar, bij het Shark Bites restaurant. Snel onze kleren uit en het water in. We hebben totaal geen idee wat er voor glijbanen hier zijn, want van de plattegrond welke we bij de kassa gekregen hebben, worden we niet veel wijzer. We gaan gewoon het water in bij de eerste gelegenheid die we zien. We kunnen te water bij een soort van lazy River. Dan is het nog op zoek naar een band. Snel hebben we er eentje gevonden, maar de tweede laat lang op zich wachten. We zien bij verschillende bedjes wat banden liggen, maar er ligt niemand op die bedjes. Dat vinden we wel een beetje asociaal. Bedoel, een handdoek op je bedje leggen is uiteraard logisch, maar ook nog een band bezet houden… nee, dat vinden wij niet echt kunnen. Martijn loopt naar één van die bedjes en pakt gewoon een band. Dan kunnen we eindelijk te water.

Als we een goed vijf meter rustig op de band liggen, zien we ineens dat het een soort van wildwaterbaan is! Leuk! Het is gewoon een 1-persoons piranha. Zo volgen er nog meer van dit soort stroomversnellingen. Dan kun je kiezen of je verder gaat met deze stroomversnellingen of dat je een glijbaan doet met je band. We kiezen voor deze laatste en worden dan met band en al op een lopende band gezet naar boven. We komen helemaal boven in The Ziggurat (tempel) uit en gaan dan met een blaster weer naar beneden.

Helaas is hij maar kort. Weer komen we uit in ‘the lazy river’. We dobberen wat rond en komen dan uit bij een stukje waar ze telkens wat golven loslaten. Dat is leuk zeg! We golven een rondje en dan gaan we weer verder dobberen. We dobberen zo het park wat door en doen verschillende glijbanen met de band. Maar telkens zijn ze net te kort om echt leuk te zijn. Tot nu toe heeft Wild Wadi Waterpark nog steeds onze voorkeur.

Na een uurtje zijn we het beu en gaan we weer terug naar onze bedjes. Onze magen hebben ondertussen ook wel wat trek gekregen en we bekijken het menu van het restaurant naast onze bedjes. Dat ziet er prima uit. We nemen wat cheese fries (friet met gesmolten kaas) en gefrituurde uienringen. Ik neem er een heerlijke fruitpunch bij en Martijn een Banana Mocha Frappuchino.

Na de lunch gaan we de Ziggurat beklimmen. Vanaf hier kun je ook verschillende glijbanen pakken. Er is zelfs een glijbaan welke uitkomt in een aquarium. Met je bandje dobber je door een buis en kun je allerlei vissen spotten. Ook roggen en haaien zwemmen voorbij. Erg leuk gedaan.

De hoge steile glijbaan doen we niet. Er staat een behoorlijke rij. We lopen weer terug naar onze bedjes, maar de zon is inmiddels achter het restaurant verdwenen. Aangezien ik toch nog wel wat zon wil meepikken, verhuizen we naar het strand wat ook bij Aquaventure hoort.

Heerlijk die zon. Na een goed half uurtje zijn we helemaal droog. We besluiten nog wat rond te lopen door het park om te kunnen fotograferen. Om half 5 zijn we rond en gaan we terug naar de kluisjes. Maar wie zijn we daar nu? Het Engelse gezin van de Jeepsafari. Wat toevallig! Zij hebben zich net omgekleed en gaan nu richting The Lost Chambers. Nou zeg, wij ook… alleen wij moeten ons nog even omkleden.

Na een minuut of tien lopen we het waterpark uit. We zijn het erover eens. Aquaventure is een super leuk park, maar Wild Wadi Waterpark vinden we net wat leuker. Aquaventure is wel een stuk mooier aangekleed, dat dan weer wel. Wild Wadi is vooral vrij simpel, maar ook dat heeft zijn charme. Wild Wadi heeft vooral leukere waterattracties, al zijn de stroomversnellingen hier in Aquaventure toch ook wel heel erg leuk.

The Lost Chambers ligt vrijwel tegenover het waterpark. Het aquarium is niet zo heel groot, maar wel enorm veel vissen. Echt heel veel vissen! Een goed twintig minuten later zijn we helemaal rond. Uiteraard zijn we het Engels gezin ook nog een keer tegengekomen.

We lopen weer terug naar de ingang. Vanaf hier kun je de taxi weer terugpakken, maar die rij is echt ontzettend lang. We besluiten om de monorail te pakken. Deze kost ons 15 AED per persoon. De rit zelf is best leuk. De monorail ligt een stuk hoger als de weg, waardoor je een mooi uitzicht hebt op het Atlantis hotel en de skyline van Dubai (althans, van het Jumeirah gedeelte). Als we bij het eindpunt zijn van de monorail, willen we een taxi naar de metro pakken, maar het ziet er naar uit dat het moeilijk wordt om een taxi te scoren. Er staan meer mensen langs de kant te wachten en het lijkt alsof er weinig taxi’s langs zullen komen. We zien ook veel mensen doorlopen, dus wij hobbelen daar maar achteraan. Dan gaan we maar lopend naar het metrostation. Gelukkig is het nu niet zo warm meer, dus erg goed vol te houden. Het is een beetje zoeken, maar uiteindelijk na een minuut of 20 lopen, komen we uit bij een metrostation. Het blijkt het Nakheel metrostation te zijn. Deze ligt eentje verder dan waar we vanochtend zijn uitgestapt.

Het is behoorlijk druk in de metro. We worden bijna in elkaar gedrukt, zo druk. Bij de derde halte mogen we er weer uit. Gelukkig,.. in die drukte is het toch niet helemaal lekker. Inmiddels is het half 7 en hebben we toch wel wat honger gekregen. Aangezien we nu toch al in de Mall of the Emirates zijn, besluiten we om niet eerst terug naar het hotel te gaan, maar meteen ergens een hapje te gaan eten. Maar waar? Fridays of toch weer P.F. Changs? We gaan voor de Chinees! TGI Fridays kennen we natuurlijk al vrij goed en Changs hebben we pas nog maar ontdekt. En ook leuk om de vakantie mee af te sluiten waar we juist mee zijn begonnen. Toch?

Bij PF Changs is het vrij druk, maar krijgen toch meteen een tafel toegewezen. De vorige keer hadden we twee keer kip en nu willen we gaan voor wat vlees en vis. Ook nemen we dit keer een voorgerecht. We kiezen als eerste voor de Crab Wontons en de Chicken Egg Rolls. En als hoofdgerecht nemen we peppersteak en garnaaltjes met gesuikerde walnoten en meloenbolletjes. Het smaakt ons wederom erg erg goed!

We rekenen af en lopen dan weer terug naar ons hotel. Bij de balie vragen we of we morgenochtend een ontbijtbox mee kunnen krijgen. We worden namelijk om 6 uur opgehaald door Arke, maar het ontbijtbuffet opent pas om half 7. Volgens de hostess van Arke is dit mogelijk, maar helaas. De medewerker achter de balie zegt ons dat dit niet mogelijk is. Helaas, morgen dus geen ontbijtje. Als we terug op onze kamer zijn, lezen we wat op het internet, we douchen en herorganiseren de koffers.

Om 22.00 uur gaan we nog eventjes naar de lobby, naar de Sport Bar. Ajax voetbalt vanavond tegen Manchester en wordt hier live uitgezonden. Dat willen we natuurlijk ook eventjes zien. Onder een genot van wat wijn en Cola met Spicy Captain Morgan whisky bekijken we de eerste helft. Helaas blijft het bij een 0-0 stand. Wellicht dat de Amsterdammers in de tweede helft nog scoren, maar dat lezen we morgen wel.

Dit was dan toch echt onze vakantie. Het zit er weer op helaas. Negen dagen Dubai (effectief maar zeven uiteraard) is niets te veel. We zouden eigenlijk nog best twee á drie dagen gevuld kunnen krijgen. Heb tenslotte nog steeds een paar to-do’s op mijn lijstje staan welke we nog niet gedaan hebben. Zoals Global Village, Za’abeel Park, Jumeirah Beach of de Jumeirah Moskee. Ook Dubai Marina lijkt ons wel leuk.

Kortom, Dubai is een absolute aanrader!